Praktijk voor natuurlijke therapie
Carole van den Bosch

Ga jij de uitdaging aan? Eet minstens 100 verschillende planten in 14 dagen tijd

Voeding is een belangrijk onderdeel voor het behouden van een goede gezondheid.
Van oorsprong was al onze voeding lokaal, seizoensgebonden en biologisch.
Tegenwoordig kiezen wij met ons drukke leven voor snel en gemakkelijk.
Hierdoor wordt het aantal ingrediënten die we in onze maaltijden gebruiken steeds kleiner.
En wordt het steeds lastiger om voldoende bouwstoffen zoals eiwitten, gezonde vetten, vezels, mineralen en vitamines binnen te krijgen.
Eet zoals de natuur het heeft bedoeld:
De mens at vroeger bladeren, kruiden, wortels, knollen, wild, gevogelte, eieren, insecten, schelp en schaaldieren, vissen, noten, zaden en vruchten.

-        Eet dagelijks ten minste 300 – 500 gram groente en varieer zoveel mogelijk. (planten bevatten vezels, mineralen en vitamines)

-        Gefermenteerde groenten zijn makkelijk verteerbaar en supergezond voor je darmen. (Let op: Bouw het heel langzaam op! Want je lijf moet er aan wennen)

-        Eet ongeveer 200 gram fruit en kies de soorten van het seizoen.

-        Gebruik allerlei verschillende kruiden in je maaltijden, het zijn de medicijnen uit de natuur

-        Vermijd geraffineerde suiker en koolhydraten zoals brood en pasta

-        Peulvruchten zijn ondanks dat ze veel vezels en eiwitten bevatten geen goede keuze in verband met het fytinezuur, saponines en lectines.

-        Kies dierlijke eiwitten uit eieren en alles wat rent, vliegt en zwemt.

-        Eet maximaal 1 keer per 10 dagen rood vlees

-        Kies voor onbewerkte voeding, dus laat de pakjes, zakjes en dozen weg.

-        Varieer ook met vetten. Kies avocado, kokos, olijf, pompoenpit en walnoot olie

-        Vermijd plantaardige omega-6 vetzuren in pinda, mais, saffloer, soja en zonnebloemolie

-        Kies voor roomboter in plaats van margarine of halvarine

-        Drink kruidenthee, water en af en toe koffie en een glas rode wijn

-        Vermijd vruchtensappen en frisdranken

-        Zuivel hebben wij niet nodig en is prima te vervangen door bijvoorbeeld kokos yoghurt of amandelmelk

-        In zeezout zitten mineralen en is een betere keuze als geraffineerd keukenzout

-        Eet maximaal 3 keer per dag en vermijd tussendoortjes.

-        Sla het ontbijt 2 keer per week over zodat er tussen 2 maaltijden een periode ontstaat dat er 16 uur niets gegeten wordt. (Overnight fasting)

Het is logisch, hoe gevarieerder je eet hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnen krijgt die als bouwstoffen voor jouw gezondheid dienen.

Kies voor biologisch of biodynamische kwaliteit dan weet je dat je geen synthetische bestrijdingsmiddelen binnen krijgt en dat de dieren een beter leven met minder stress hebben gehad dan dieren uit de bio industrie.

Natuurlijk is voeding één onderdeel die helpt om een goede gezondheid te houden.
Als je dan ook nog een paar keer per week koud kunt douchen
Een keer per maand naar de sauna gaat.
Nuchter gaat bewegen (dus minstens 3 uur niet gegeten hebben) bijvoorbeeld een wandeling van 30 minuten aangevuld met krachttraining (dat kan in de sportschool maar ook thuis met een HIIT trainings-app op je telefoon)
Geen 3 dingen tegelijk doet.
En op tijd naar je bed gaat ????

Dan zul je merken:

-        dat je meer ontspannen bent

-        dat je meer energie krijgt

-        dat je beter slaapt

-        dat je buik rustiger wordt

Ik ben benieuwd hoe creatief jij bent en of je de uitdaging aan gaat.

Gebruik het overzicht om de aantallen bij te houden. Gebruik je toch iets uit een pakje of zakje, bijvoorbeeld Cruesli, dan telt het als 1 voedingsmiddel en mag je niet alle ingrediënten apart opschrijven. Tenzij je het zelf gemaakt hebt dan weet je zeker wat erin zit en mag je alle ingrediënten meetellen.

Schrijf in de eerste kolom alle voedingsmiddelen en in de tweede kolom zet je  kruis als je iets nog een keer eet. Hiermee krijg je inzicht hoe gevarieerd je eet.

Heel veel succes en plezier op de ontdekkingsreis naar een gezonde leefstijl

Helaas krijg ik de lijsten niet netjes op mijn website.
Maar via onderstaande link download je het hele document inclusief voedingsmiddelenlijsten
Download lijsten