Praktijk voor natuurlijke therapie
Carole van den Bosch

Hoe (on)gezond is de zon?

De zon heeft altijd een grote rol in het leven van de mens gespeeld. Van zonnegod tot koperen ploert, en alles er tussenin. Maar wat is waar? Moeten we ons beschermen tegen elke zonnestraal? Of hebben we zonlicht juist nodig?

Vitamine bijslikken

Ik zie mensen bij het eerste zonnestraaltje al een zonnebril opzetten. Want de voorlichtingscampagnes zeggen dat we ons goed moeten beschermen: zonnecrèmes, zonnebril, een pet voor kalende mannen... Maar aan de andere kant krijgen we het advies om vitamine D3 te slikken. En weet je wat nou het leuke is? Ons lichaam kan zelf vitamine D aanmaken. Onder invloed van zonlicht.

Dus aan de ene kant verhinderen we ons lichaam om zelf vitamine D te maken door kleding en crèmes, en aan de andere kant slikken we pillen om de benodigde vitamine D binnen te krijgen.

Ons lichaam kan het zelf

Op het moment dat de hersenen via de ogen registreren dat er voldoende zonlicht is om vitamine D aan te maken, gaat het lichaam zelf aan de slag. Daarom is het verstandig om op zonnige dagen 20 tot 30 minuten zonder zonnebril en crème buiten te zijn. Niet langer, want de waarschuwingen van het RIVM zijn er echt niet voor niets.

Antidepressivum

Een ander voordeel van een straaltje zon is dat het de aanmaak van het gelukshormoon serotonine bevordert. Dat is de reden dat mensen met een winterdip opknappen van lichttherapie. Maar onze lichttherapie staat in het voorjaar en de zomer aan de hemel. Gratis. Want de zon gaat nog altijd voor niets op.

Met mate

Kortom: een beetje zon is goed voor ons. We kunnen niet zonder. Maar blijf wel oppassen: te veel zonlicht is schadelijk. Dus na je zonnedouche van 20 tot 30 minuten weer gauw gaan smeren en je zonnebril en petje opzetten. En die pillen voor extra vitamine D? Die kunnen in een aantal gevallen in de zomer achterwege gelaten worden. Je lichaam krijgt meer voor elkaar dan je denkt.