Praktijk voor natuurlijke therapie
Carole van den Bosch

Wat kun je zelf doen om je fit en gezond te voelen?

 

Weet je dat er een relatie is tussen wat je eet en hoe je je voel? Dat er bijvoorbeeld een relatie is tussen suiker en jezelf moe voelen?

Suikers komen uit ‘echte’ zoete en suikerhoudende voeding, maar ook uit koolhydraten van bijvoorbeeld pasta, brood, ontbijtgranen en witte rijst. Deze zien er niet uit als suiker en smaken ook niet zo, maar toch worden ze door je lichaam opgenomen in de vorm van glucose. Bovendien wordt tegenwoordig werkelijk overal suiker aan toegevoegd; ook in voedsel waarvan je misschien denkt dat het gezond is, zoals vruchtenyoghurt, energierepen, ontbijtkoek, broodbeleg, frisdranken en kant-en-klaarmaaltijden. Maar ook de hippe zelfgebakken taartjes vol met dadels en agavesiroop.

 

Insulineresistentie

Als je de hele dag door (vaak ongemerkt) suikerhoudende producten eet, moet je lichaam doorlopend insuline aanmaken om je cellen in staat te stellen al die suikers op te nemen. Geleidelijk aan werken de sleutels niet meer zo goed op de insulinereceptoren van de cel en heb je dus een constant verhoogde bloedsuikerspiegel. Dit noemen we 'insulineresistentie'. Het hormoon insuline is voldoende aanwezig, maar het is niet meer in staat om de bloedsuiker te verlagen, met alle gevolgen van dien. Insuline is namelijk een hormoon, en als hormonen uit balans zijn, krijg je op den duur allerlei klachten, zoals een onregelmatige cyclus, acne, stemmingswisselingen, vermoeidheid en overmatige haargroei (bijvoorbeeld op je bovenlip).

 

Wat kun je hier zelf aan doen?

Het goede nieuws is dat je de insulinegevoeligheid weer kunt verbeteren. Eet minder (liefst helemaal geen) suiker en kies voeding zonder toegevoegde suikers (lees de etiketten!). Eet niet de hele dag door, maar eet 3 maaltijden per dag, zodat de alvleesklier tussendoor rust heeft. Uit onderzoek is gebleken dat bewegen, trainen of sporten een belangrijke rol speelt in het voorkomen en verbeteren van insulineresistentie. Het beste is om vóór het eten te bewegen, bijvoorbeeld door een paar keer de trap op en af te lopen. Een paar keer opdrukken / planken of een paar squats zijn ook heel effectief.

 

Snel resultaat

Nog meer goed nieuws: al na één week of twee merk je het resultaat en voel je je energieker, ziet je huid er beter uit en wordt je menstruatie weer regelmatig. Dus wat houdt je nog tegen om dit eens twee weken te proberen en te ervaren of jouw lijf blij wordt van bovenstaande tips?

Als je na 2 weken geen substantiële verbeteringen bemerkt,  zou het kunnen zijn dat er iets anders aan de hand is en je lichaam een strategie heeft opgestart om niet chronisch ziek te worden. Dat is een indicator om nader uit te zoeken wat hiervan de oorzaak is. Daar wil ik je graag bij helpen.

 

Als je je goed voedt voel je je ook beter!